Artykuł
MGR JOLANTA TOMAKA
| Godziny pracy: | |
| Poniedziałek: | 11.00 - 15.30 |
| Wtorek: | 11.00 - 15.30 |
| Środa: | 11.00 - 16.30 |
| Czwartek: | 11.00 - 16.00 |
| Piątek: | 11.00 - 15.00 |
Gabinet logopedy mieści się na parterze w pokoju nr 20.
Zajęcia logopedyczne organizowane są dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Za wadliwą uznajemy wypowiedź:
- słabo słyszalną,
- mało zrozumiałą,
- nieprzyjemną w odbiorze,
- zawierającą zniekształcone dźwięki,
- o zaburzonym rytmie i tempie mowy,
- niepoprawną gramatycznie,
- nie uwzględniającą opozycji fonologicznych,
- nieodpowiednią dla wieku, płci i inteligencji.
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.
Staranna wymowa uzależniona jest od sprawnego aparatu artykulacyjnego, w skład którego wchodzą: jama nosowa, jama gardłowa, jama ustna. Wargi, język, żuchwa, podniebienie miękkie, podniebienie twarde, zęby i dziąsła odgrywają decydującą rolę w brzmieniu każdej głoski. Aparat artykulacyjny związany jest z aparatem fonacyjnym i oddechowym. Ich koordynacja i wspólna praca umożliwiają tworzenie dźwięków mowy.
Terapia wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownictwa uczniów, doskonalenie umiejętności poprawnej budowy zdań pod względem logicznym i gramatycznym, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.
Opieką logopedyczną objęci są uczniowie z dyslalią: seplenieniem, rotacyzmem, lambdacyzmem, gammacyzmem, kappacyzmem oraz mową bezdźwięczną, jąkaniem, niedosłuchem, środowiskowym ograniczeniem mowy.
Jeśli rodzice zauważą jakieś niepokojące zjawiska w wymowie swych dzieci, zapraszam do skorzystania z konsultacji w gabinecie logopedy.













