Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Szkoła Podstawowa Nr 2im. ks. Jana Twardowskiego w Łańcucie
Mapa serwisu Kontakt
Treść główna
Znajdujesz się w: Logopeda

Logopeda

Artykuł

MGR JOLANTA TOMAKA

Godziny pracy:
Poniedziałek:11.00 - 15.30
Wtorek:11.00 - 15.30
Środa:11.00 - 16.30
Czwartek:11.00 - 16.00
Piątek:11.00 - 15.00

 

Gabinet logopedy mieści się na parterze w pokoju nr 20. 

Zajęcia logopedyczne organizowane są dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. 

Za wadliwą uznajemy wypowiedź: 

- słabo słyszalną, 

- mało zrozumiałą, 

- nieprzyjemną w odbiorze, 

- zawierającą zniekształcone dźwięki, 

- o zaburzonym rytmie i tempie mowy, 

- niepoprawną gramatycznie, 

- nie uwzględniającą opozycji fonologicznych, 

- nieodpowiednią dla wieku, płci i inteligencji. 

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie. 

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. 

Staranna wymowa uzależniona jest od sprawnego aparatu artykulacyjnego, w skład którego wchodzą: jama nosowa, jama gardłowa, jama ustna. Wargi, język, żuchwa, podniebienie miękkie, podniebienie twarde, zęby i dziąsła odgrywają decydującą rolę w brzmieniu każdej głoski. Aparat artykulacyjny związany jest z aparatem fonacyjnym i oddechowym. Ich koordynacja i wspólna praca umożliwiają tworzenie dźwięków mowy. 

Terapia wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownictwa uczniów, doskonalenie umiejętności poprawnej budowy zdań pod względem logicznym i gramatycznym, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.  

Opieką logopedyczną objęci są uczniowie z dyslalią: seplenieniem, rotacyzmem, lambdacyzmem, gammacyzmem, kappacyzmem oraz mową bezdźwięczną, jąkaniem, niedosłuchem, środowiskowym ograniczeniem mowy. 

Jeśli rodzice zauważą jakieś niepokojące zjawiska w wymowie swych dzieci, zapraszam do skorzystania z konsultacji w gabinecie logopedy.

Jolanta Tomaka
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.